Lista: Hur man överlever på väldigt knapp budget

  • Ta alla småjobb du kan tjäna lite extraslantar på. Städa hos en tant, passa barn eller klipp gräs. Alla extrapengar är extrapengar!
  • Schampo, balsam och tvål som kan vara dyrt är perfekt att köpa på Ö&B
  • Utnyttja gratis och rabatt erbjudande!
  • Skippa "onödiga" saker som godis och snabbmat.
  • Gör en budget över dina utgifter och räkna ut exakt vad pengarna ska gå till. Mamma har lärt mig en metod som går ut på: 50% till måsten (räkningar, måste-mat och sånt), 30% till vill-ha (kläder, smink, fika, vill-ha-mat) och 20% spara.
  • Sommarjobb! Gör inte av med alla pengar utan gör upp en budget över dom också. 50, 30, 20!
  • Dra med släkt och vänner till t ex Halebop och ring gratis till varandra.
  • Kläder kan man leta hemma i mammas gamla kläder, på typ Myrornas och rota igenom sånt som kompisar städar ut ur garderoben. Annars är ju H&M bra, billigt och snyggt.
  • När du ska köpa nått mer dyrt så kolla runt alla märken och alla priser så du får det bästa för pengarna.
  • Impulsköp helst inte någonting. Om du hittar något som du känner att då måste ha så tänk igenom det ordentligt. Jag brukar alltid tjata om "veckan". Att man ska vänta en vecka, och om man fortfarande har råd och verkligen vill ha den så ska man köpa den.

Kommentarer
Postat av: Linda!

lovely, jag längtar till höstlovet.

2006-10-01 @ 18:58:53
Postat av: Qaroline

Bra lista, fast jag tror inte jag skulle klara av att hålla mig till det där tyvärr...

2006-10-01 @ 19:04:27
URL: http://Qarolinew.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0