Kollektivtrafikens oskrivna regler

Sverige är ju verkligen ett fantastiskt land när det kommer till oskrivna regler. Eftersom jag åker buss varje morgon så har jag gott om tid att fundera över detta. Det är ju helt facinerande egentligen, även om det verkligen inte är något nytt.
För det första så fyller man ju upp alla lediga säten först, och inte förän det har hänt kan man sätta sig brevid någon annan. Då ska man alltid glida ner på sätet obemärkt, vissa sätter sig dessutom lite nonchalant på kanten och vänder liksom ryggen mot en. Vissa människor tar ögonkontakt och ler lite, det tycker jag är trevligt och det försöker jag göra mot de jag sätter mig brevid.

Sen så ska man ju gärna kasta sig till ett ledigt säte direkt när detta uppstår. Detta brukar jag ibland inte göra, av olika anledningar. Ibland av ren trots, för att det är så töntigt. Ibland för att jag verkligen inte orkar. Om jag flyttar mig är det oftast för att jag vill sitta vid ett fönster så jag kan sova.

Det jobbiga med hela dendär "flytta dig direkt till ett ledigt säte"-grejen är att jag oftast tänker att personen brevid mig VILL att jag ska flytta mig. Samtidigt så är det ju en rätt uppenbar diss. Att man verkligen inte vill sitta brevid personen längre än nödvändigt. Så det går liksom inte att göra på något sätt utan att få känslan av att personen brevid på något sätt kommer ta illa upp.

Detta brukar jag sitta och fundera på en del när jag sitter på bussen. Det lustiga är att alla är medvetna om de här reglerna, och alla tycker säkerligen i någon mån att de är lite töntiga, ändå så följer man dom blint? Även jag gör det alltså. WHY!? //E

Kommentarer
Postat av: hk

Också täntt på det.

Satt brevid en kille häromdagen som verkligen bröjade skruva pås ig och sucka jätte högt för att jag inte satt mig på det lediga sätet.

2009-02-07 @ 18:11:32
Postat av: marielle

men faktiskt! så coolt sånt här egentligen, att alla liksom vet om det. jag hamnade bredvid en kille på en buss i barcelona & jag hade min stora fotbollsbag med mig då som jag hade i knäet men jag tog ju liksom upp halva hans säte också & jag kände mig jättetaskig & ville be om ursäkt men jag var rädd för att inte höra vad han skulle svara så jag var bara tyst. stackars killen. han hade skinnjacka kommer jag ihåg så jag hade ju kunnat säga något om att jag kom från världens skinncentrum också, om jag vetat vad något av det hette. hm. det var nog kanske lika bra att jag var tyst. angående min nya mp3 så nej det är ingen ipod shuffle. jag tänkte köpa en sådan men den var dyrare (?!) där än i sverige så jag köpte den där istället. ser precis likadan & funkar hur bra som helst, bara det att det inte är ipod & man inte behöver itunes. kändes rätt dumt att inte köpa den med tanke på priset osv ;) (det var halva priset).

2009-02-07 @ 21:59:31
URL: http://marieelle.blogspot.com
Postat av: ella

jag hatar när folk flyttar sig till ett ledigt säte istället för att sitta bredvid mig. jag tar alltid illa upp. fniss.

2009-02-08 @ 01:13:48
Postat av: malin

Själv tycker jag det är lite pinsamt när man sitter bredvid någon och sen flyttar sig för att ett annat säte blivit tomt. Det känns som att jag verkligen inte vill sitta bredvid personen som jag flyttar ifrån, men jag vill ju bara sitta själv så att jag får fläka ut mi ^^ Och helst bredvid fönstret så att man kan luta sig.

2009-02-08 @ 16:13:01
URL: http://maohlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0