En Hennings memoarer

geisha1

Jag såg precis klar filmen "Memoirs of a Geisha". Har precis också läst boken (på eng) och den är att rekommendera för dig som gillar att lära dig något nytt och som inte kräver omedelbar action i en bok. Jag gillade den. Filmen var väldigt fin, men jag skulle haft svårt att hänga med om jag inte läst boken tror jag. Nu har jag iallafall slagits av två tankar:
1. Finns det fortfarande Geishor som i filmen som bor i en Okiya och lär sig dansa, utföra tea-cermoni och att spela shamisen på en geisha-skola och allt det andra? Det vore i sådanafall kul att åka och se en riktig geisha någon gång, i Japan.
2. Man borde verkligen skriva sina memoarer när man blir stor. Det är var mans rätt att ha en stor tjock bok med sin livshistoria i. Jag tänker främst på Muminpappan och Bilbo. För egentligen är ju allas liv intressanta! Jag lovar att om man bad någon random tant/farbror att skriva ner sina memoarer så skulle det bli en spännande historia.

Vem vet egentligen om man blir gammal? Man borde börja skriva sina memoarer redan nu!! Det tänker banne mig jag göra. Det vore ju mest känsla att skriva i en stor tjock läderinbunden bok med tjocka gulnade sidor som nästan knakar när man vänder dom. Med en riktig bläckpenna borde man skriva.
Ja, jag är en väldig romatiker när det kommer till böcker, både läsande och skrivande! Jag gillar't! Skrapt! Men jag kanske kan skriva i datorn? Det är också trevligt, på sitt sätt. Eller på skrivmaskin. Jag har en skrivmaskin fast den är Linköping.. Den är också del i min skrivarromantik.

Ovanligt långt inlägg. Men när jag kommer in på skrivarromantik kan jag inte hejda mig. Mest är jag bara glad för fina filmer, fina vänner och fina saker. //E


Kommentarer
Postat av: agnes

Srivarromantik! OJA! Jag har blivit en bokromantiker nu på lovet har jag märkt. Läst en massa. Skrivromantiker har jag väl varit länge på ett sätt. Och dendär filmen skulle jag gärna se! Jag kanske får ladda över den till min feta iPod? Tack för igår också, det var riktig najs alltihop. Ses imorgon! Puss!

2008-01-07 @ 16:53:22
URL: http://syltpop.blogg.se
Postat av: kakan

Det finns geishor på riktigt, de bor verkligen sådär och lär sig alla de sakerna...helt hemskt! Det anses fortfarande fint att gå till ett tehus och bli underhållen av geishor, på affärsmiddagar till exempel.

2008-06-03 @ 12:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0